Escher Károly nem csak a hazai, de a nemzetközi fotográfia kiemelkedő alakja. Jó tudósítóként elsősorban az őszinteségre törekedett. Finom érzékenységgel mutatta be például a társadalom peremére került emberek sorsát. A szociális fényképezés legjobbjai közé tartozott. Riportjait Magyarországon szinte elsőként, kisfilmes géppel, mesterséges villanófény nélkül készítette. Az elsők között alkalmazta a bemozdulásos életlenséget. Fotóművészeti-riporteri munkásságáért utólag a „magyar Cartier-Bresson” névvel tisztelték meg. Életművének jelentős részét az Országos Széchenyi Könyvtár, a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Fotográfiai Múzeum őrzi.
Operatőrként indult pályája az 1910-es években. Egyedülálló filmhíradós dokumentumok fűződnek nevéhez, melyeket 1919-ben a Tanácsköztársaság által megbízott Vörös Film Riportnak készített. Ezek mind a mai napig fennmaradtak. Ezt követően a Star filmnél játékfilm operatőrként dolgozott (1920-27). Bródy Sándor A Dada című drámájából készült első filmje, melyet további öt alkotás követett.
A némafilm válsága miatt a fotózás felé fordult és a külföldre távozó Munkácsi Márton utódjaként be is került az Est lapokhoz fotóriporternek. Felvételeivel a Pesti Napló Képes Mellékletében találkozhatunk, mely a kor egyik legjelentősebb riportfotó orgánumának számított. Német mintára nagyon erős képi világot hozott, világszínvonalú tördeléssel, hazai sztárriporterek fotóival jelent meg.
Escher hihetetlen munkabírással a nap 24 órájában készítette fotóesszéit, a szerkesztőséggel egy házban lakott, nehogy valamiről lemaradjon. Lefényképezte a kor számos közéleti szereplőjét, és az aktuálpolitikai, társadalmi és kulturális eseményeket is megörökítette: nyomortelepeken járt, színházban, a parlamentben, művészportrékat, divatképeket, de katasztrófa-felvételeket is készített.
1931-ben a londoni Modern Photography évkönyv szerkesztője a legmodernebb szemű fotósnak nevezte, s a ranglista első helyére állította. Később (1940-44) Escher a Híd és a Film Színház Irodalom számára készített felvételeket a kor kulturális és művészeti eseményeiről és szereplőiről: Móricz Zsigmondról, Derkovits Gyuláról, Pablo Casalsról, Thomas Mannról, József Attiláról, Kodály Zoltánról, Karinthy Frigyesről, Rippl-Rónai Józsefről, Bartók Béláról.
A II. Világháborút követően tudósította a Képes Világ, a Színház, a Képes Figyelő, és a Kis Képes című lapokat. A Városépítési Tudományos és Tervező Intézettől (VÁTI) vonult nyugdíjba, de még a későbbiekben is készített fényképeket a Hungarian Foreign Trade című külkereskedelmi folyóiratnak.
Nevéhez fűződik 1955-ben a páratlan, nemzeti ereklyének számító és szinte addigra a teljes felismerhetetlenségig elsötétült Petőfi-dagerrotípia restaurálása. https://www.ponticulus.hu/rovatok/hidverok/escher_petofi.html
1958-ban Vajda Miklóssal közösen készített könyvet Bajor Giziről, majd 1959-ben jelent meg Riportfényképezés címmel kötete.
Több országos jelentőségű kiállítás készült képeiből, jelenleg is kiadás előtt van két fotóalbum a munkásságáról.
Jó tudósítóként elsősorban az őszinteségre törekedett. Finom érzékenységgel mutatta be például a társadalom peremére került emberek sorsát. A szociális fényképezés legjobbjai közé tartozott. Riportjait Magyarországon szinte elsőként, kisfilmes géppel, mesterséges villanófény nélkül készítette. Az elsők között alkalmazta a bemozdulásos életlenséget. Fotóművészeti-riporteri munkásságáért utólag a „magyar Cartier-Bresson” névvel tisztelték meg.
Életművének jelentős részét az Országos Széchenyi Könyvtár, a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Fotográfiai Múzeum őrzi.
Könyvei
• Tábori Pál: A nemzetközi örs. Kilenc cserkész kalandjai; előszó Baden Powell, fotó Escher Károly; Singer-Wolfner, Bp., 1930
• Bajor Gizi, Budapest, Magvető Könyvkiadó 1958 • Riportfényképezés Budapest, Műszaki Könyvkiadó 1959
Róla írták:
• Foto Escher Mihályfi Ernő: Escher Károly munkássága Budapest, Corvina Kiadó 1966
• Escher olvasókönyv; szerk. Móser Zoltán; Illyés Gyula Megyei Könyvtár, Szekszárd, 2012
Kiállítások
• Magyar Nemzeti Galéria Budapest 1965
• Emlékkiállítás, a Magyar Fotóművészek Szövetsége vándorkiállítása 1978
• Rejtőzködő életmű – Escher Károly fényképei Országos Széchényi Könyvtár, Budapest, Budavári Palota 2010
• Az ismeretlen ismerős – Escher Károly életmű-kiállítása Mai Manó Ház, Budapest 2010
• „Foto Escher” – emlékkiállítás – válogatás magán- és közgyűjteményekből József Attila Klub, Budapest 2010
Csoportos kiállításai
Iparművészeti Kiállítás, Milánó 1934
Források:
• https://maimanohaz.blog.hu/2020/06/28/escher_karoly_1890-1966_elete_es_ritkan_latott_felvetelei_tory_klara_irasa
• http://doktori.mke.hu/sites/default/files/doktori/Papp%20Judit%20%C3%A9rtekez%C3%A9s%203%20MB.pdf
• http://www.fotomuveszet.net/korabbi_szamok/201104/uj_adatok_escher_karoly_ismert_kepeirol
• http://fotomuveszet.net/korabbi_szamok/201101/adalekok_escher_karoly_munkassagabol_es_eletebol_19391944
• https://maimanohaz.blog.hu/2018/10/04/a_het_fotosa_escher_karoly_az_ismeretlen_ismeros
• https://artportal.hu/lexikon-muvesz/escher-karoly-70/
• http://fotomuzeum.hu/fotografiak/escher_karoly__bekeangyal
• https://archivum.maimanoarchiv.hu/kiadvanyok_en.html
• https://kreativ.hu/cikk/megnyilt_a_magyar_sajtofoto_kiallitas
• http://fototanu.blogspot.com/2011/01/ 9.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Escher_K%C3%A1roly
Tolna Vármegyei Értéktár Bizottság
7100 Szekszárd, Szent István tér 11-13.
A Tolna Vármegyei Értéktár honlapja az Agrárminisztérium pályázati forrásából, a Hungarikum Bizottság támogatásával jött létre.