MADOCSAI LASSÚ ÉS FRISS CSÁRDÁS

MADOCSAI LASSÚ ÉS FRISS CSÁRDÁS
Madocsa község táncos és népszokásai, nyelve, hagyományai bár sok mindenben egyeznek a Kalocsai, a Tolnai-Sárköz és a Mezőföld falvaiban élőkével, mégis sajátos, archaikus jegyet hordanak magukon. Lakossága nagyon régi hagyományokat, különleges néprajzi jellegzetességeket őrzött meg, talán a területileg is zárt jellege, és a vallási különbözőség okán is. Madocsa népe több száz éven át élt falujában úgy, hogy jelentősebb be- és kivándorlás történt volna. Így könnyen megérthető, hogy a község miért lehetett reliktum területe a hagyományos táncoknak. 
A Madocsai csárdás generációról generációra öröklődött, az idősebb táncosok, mint Boldog István ’Birkás’, Seregi István, Földesi János (népművészet mesterei) készséggel adták tovább tudásukat a következő nemzedéknek, és szívesen tanították a fiatalokat a hagyományos mozdulatok és a sajátos figurák elsajátítására. A XX. század közepén végzet néptáncgyűjtő munka során a Mezőföld falvaiból igen gazdag, értékes táncanyagokat gyűjtöttek össze, rögzítettek filmekre a szakemberek. Többek között olyan neves néprajz-, néptánc-, és népzenekutatók jártak Madocsán, mint Andrásfalvy Bertalan, Maácz László, Martin György, Pesovár Ferenc. S úgy vélték: e tájegységen belül a csárdást a Duna-menti Madocsán táncolják egyik legszebben. A madocsai csárdások legjellemzőbb vonása, hogy a lassú és gyors rész a zenekíséret és motívumkincs alapján élesen elhatárolódik egymástól. Míg a zártan vagy kétkézfogással járt lassú uralkodó motívuma a kétlépéses csárdás, s megjelennek benne a verbunk karakterű motívumok is, addig a zárt összefogódzású frissre a páros forgás mellett a mártogatós motívumok, illetve az ugyancsak zárt összefogódzással járt aprózó, figurázó részek a jellemzőek. A csalogatás általában a mártogatást, forgást megszakító kifordulásból, illetve villanásnyi külön táncolásból áll. Erre a Madocsai csárdás ékes példa. Mártogatós-csárdás: A férfiak egyenes, délceg testtartással, végig hajlított térddel, laza ruganyossággal járják a táncot. A ruganyosság mellett anélkül, hogy nehézkessé válna a táncuk, súlyosan lépegetnek. Legtöbbször és leginkább telitalpasak a lépések, csupán esetleg a sarkukat emelik el kisé a földről. A lépések kilengése igen csekély. Az ugrásoknál főleg a függőleges irányt hangsúlyozzák, az ugrások zökkenő jellegűek. A férfi végig uralkodik a táncon, vezeti, irányítja, tartja a nőt. Végig vonul a táncon az öblös, széles kartartás. A nők testtartása az egész tánc menetében kissé előredöntött. Lépéseikkel kísérik a férfiak táncát. A nők a szoknyájuk alatt csípőpárnát viselnek, ezáltal is hangsúlyozzák a tánc széles, öblös jellegét. A csárdás kiemelkedő figurái:
  • rakosgatós, ahol a férfi jóízűen rakja, illegeti a nőt
  • mártogatós, mely országszerte ismert s elterjedt figura. A madocsai mártogatós jellegzetessége a széles, mély, ruganyos, guggoló lépés.
  • szédülés, sebes forgó figura. A madocsaiak a sebes forgást jobbra-balra huppanásokkal állítják meg. A férfi erősen fogja a nő csípőpárnáját  mártogatja, rakja egyik oldalról a másikra.
  • dobbantó-oldalazó, jellemző a lépésre a derék jobbra-balra dülöngélése és a szökkenő, függőleges irányú ugrás, amelyet a láb erősen kifelé forgatott emelgetése tesz jellegzetessé.
Az egész táncra jellemző, hogy vidám, jókedvű, ízes. Széles, öblös, kissé súlyos táncmódja ellenére sem hat nehézkesen. Összességében elmondható a Madocsai csárdásról, hogy meghatározó alappillére a helyi kulturális örökségnek és identitásnak. Nem csupán a múltat idézi, hanem élő hagyományt képvisel, a tánc hagyományos jelképei tükrözik a közösség kultúráját, történelmét és életmódját. Olyan sajátos stílust és mozgásmintákat ötvöz, amely segít megőrizni és átadni az ősi magyar tánc hagyományait és értékeit. Lendületes ritmusával és mozdulataival nemcsak a táncosokat köti össze, hanem örömöt és életet visz a közönségbe is.
Források:
  • Szentpál M.(1952): Kultúrverseny legszebb táncai és dalai. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat
  • Pesovár F. (1983): A juhait kereső pásztor. Fejér Megye Néptáncok.
  • Danics Gy. (2005): Madocsa
  • Néptánc Tudástár. BTK Zenetudományi Intézet. Lassú csárdás; friss csárdás. Madocsa (1959). Film: Ft.414.3a-e. Táncosok: Boldog Istvánné Kecskeméti Lidia; Seregi István. https://neptanctudastar.abtk.hu/hu/item/dance/4129
  • Néptánc Tudástár. BTK Zenetudományi Intézet. Lassú csárdás; friss csárdás. Madocsa (1968). Film: Ft.624.3a-b. Táncosok: Csapó Istvánné Szintai Zsuzsa; Kovács Lajos; Szintai Andrásné Zvoncsár Piros; Szintai János. https://neptanctudastar.abtk.hu/hu/item/dance/4356
  • Néptánc Tudástár. BTK Zenetudományi Intézet. Lassú csárdás; friss csárdás. Madocsa (1968). Film: Ft.624.1a-b. Táncosok: Bán Ferenc; Bódog István; Bódog Istvánné Kecskeméti Lídia; Gesztei Józsefné Csapó Eszter; Kovács Lajos; Kovács Lajosné Reizinger Erzsébet; Laposa Éva; Puch József; Seregi István; Tarczal István; Törjék Eni; Zajacs Istvánné Szintai Éva. https://neptanctudastar.abtk.hu/hu/item/dance/4354
  • Hagyományok Háza. Akkor és most – Lassú csárdás/friss csárdás. Táncolják:Szintai Andrásné Zvoncsár Piros; Szintai János; Csapó Istvánné Szintai Zsuzsanna; Kovács Lajos, Madocsa (1968) Farkas Fanni és Kiss Balázs, Kurucsai-Németh Eszter és Gulyás Norbert, Budapest (2023) https://hagyomanyokhaza.hu/hu/node/8131
 

Galéria